Nowości

 

Edukacja globalna to część kształcenia obywatelskiego i wychowania, która rozszerza jego zakres przez uświadamianie istnienia zjawisk i współzależności łączących ludzi i miejsca. Jej celem jest przygotowanie odbiorców do stawiania czoła wyzwaniom dotyczącym całej ludzkości.

 
Przez współzależności rozumiemy wzajemne powiązania i przenikanie systemów kulturowych, środowiskowych, ekonomicznych, społecznych, politycznych i technologicznych.
 
Edukacja globalna kładzie szczególny nacisk na:

Do aktualnych wyzwań globalnych zaliczyć można:

  • tłumaczenie przyczyn i konsekwencji zjawisk
  • ukazywanie wpływu jednostki na globalne procesy i wpływu globalnych procesów na jednostkę
  • przełamywanie istniejących stereotypów i uprzedzeń
  • przedstawianie perspektywy Globalnego Południa
  • kształtowanie krytycznego myślenia i zmianę postaw.
  • zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa na świecie
  • poprawa jakości życia w krajach Globalnego Południa
  • zapewnienie zrównoważonego rozwoju
  • budowanie partnerskich relacji gospodarczych i społecznych pomiędzy krajami Globalnej Północy i Globalnego Południa.
U podstaw edukacji globalnej leżą wartości:

 Edukacja globalna sprzyja kształtowaniu postaw:

  • godność
  • sprawiedliwość
  • solidarność
  • równość
  • pokój
  • wolność.
  • odpowiedzialności
  • szacunku
  • uczciwości
  • otwartości
  • odpowiedzialności
  • osobistego zaangażowania
  • gotowości do ustawicznego uczenia się.
 
 
Na określenie edukacji globalnej stosowane są w Polsce również inne terminy: edukacja rozwojowa, edukacja dla zrównoważonego rozwoju, edukacja na rzecz globalnego obywatelstwa. Ich zakresy znaczeniowe są tożsame.
 
Definicja edukacji globalnej wypracowana w 2010 roku przez międzysektorowy zespół złożony z nauczycieli, doradców i konsultantów metodycznych oraz przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Spraw Zagraniczych, władz oświatowych, uczelni wyższych i organizacji pozarządowych.